Vihreän kahvin käsittely

1. Kasvi

Kahvipuu alkaa yleensä tuottaa kukkia 3-4 vuotta sen jälkeen kun se on istutettu ja ensimmäinen sato saadaan n. 5 vuotta istuttamisen jälkeen. Kasvi leikataan pensaan muotoon poiminnan helpottamiseksi.
Kahvimarjat kypsyvät noin kahdeksan kuukauden kuluttua kukinnasta. Kasvaessa marjan väri muuttuu vihreästä punaiseksi, jolloin se on aika poimia.

2. Poiminta ja sadonkorjuu

Useimmissa maissa sato korjataan käsin, mutta esimerkiksi Brasiliassa alavalla maalla on mahdollista myös koneistettu poiminta. Koneellisesti poimittaessa korjataan koko sato kerralla, kun taas käsin poimittaessa vain kypsät marjat poimitaan. Käsin poimijat kiertävät pensaat 8-10 päivän välein valitsemalla vain kypsät marjat koreihinsa.
Syvä puna tulee marjaan noin 9 kuukauden kuluessa. Menetelmä on työvoimavaltainen ja sitä käytetään erityisesti Arabica- lajikkeen korjaamisessa. Joissain satomaissa saadaan kaksi satoa vuodessa.

3. Poimitun marjan käsittely

Kahvimarjan sisällä on kaksi siementä, kahvipapua.
Kahvimarjaa kutsutaan ”kirsikaksi” johtuen samankaltaisesta väristä ja koosta.
Punaisen kuoren alla on hedelmäliha, tahmea keltainen kerros, joka on vetisempi syvemmällä, lähellä siementä.
Pavun pinnassa on hyvin ohut kerros ”silver skin”. Jokainen papu on sen lisäksi kermanvärisessä suojakuoressa, jota kutsutaan pergamentiksi. Tämä pitää pavun erillään hedelmälihasta.
Poiminnan jälkeen pavusta poistetaan ympäröivä hedelmäliha. Tähän on kaksi menetelmää, kuiva- ja märkämenetelmä.
Kuivamenetelmää käytetään yleisemmin veden ja puutteellisten välineiden sanelemasta pakosta.

3.1. Kuivamenetelmä (Dry Process)

Nimestään huolimatta, kuivamenetelmä alkaa marjojen pesulla. Tällä ei ainoastaan puhdisteta marjoja, vaan seulotaan kelluvat yksilöt, sairaat ja ylikypsät näin helposti.
Marjat levitetään aurinkoon patioille ja niitä käännellään siinä kolmisen viikkoa. Marjat peitetään yöksi ja suojataan sateelta ja ulkoisilta häiriötekijöiltä. Huomionarvoista on, että menetelmää käyttävissä tuottajamaissa sataa todella harvakseltaan. Kun marjassa on enää 12% kosteutta jäljellä, ne varastoidaan siiloihin, tai lähetetään valtion hallinnoimiin laitoksiin jatkojalostusta sekä luokitusta varten Ethiopiassa ja Keniassa. Täällä ne ajetaan murskaimeen, joka poistaa kuivuneen kuorikerroksen, hedelmälihan ja pergamentin. Tämän jälkeen ne erotellaan ja siivilöidään koon mukaan ja arvioidaan. Tämän jälkeen pavut säkitetään ja ne ovat valmiita vientiin.

3.2. Märkämenetelmä (Wet Process)

Tämä menetelmä on paljon kalliimpi, johtuen sen vaatimasta välineistöstä, työn määrästä ja suuresta veden tarpeesta.
Ennen kuin fermentointia voidaan aloittaa, tuoreena poimitut pavut pestään välittömästi suurissa tankeissa, joista vesi kuljettaa ne kanaalimaiseen verkostoon.
Pavun ollessa kontaktissa raikkaan virtaavan veden kanssa, se auttaa marjan uloimman kerroksen irtoamisessa, kuljettaen sitä kohti kuorintaa.
Kuorimakoneessa marjasta irtoaa ulkokerros ja osa hedelmälihasta, mutta virtaava vesi kuljettaa papua jonka päällä on vielä pergamentti ja osa hedelmälihasta kohti seulontaa, koon ja painon mukaan.
Lopulta se saapuu fermentointi tankkiin, jossa kaikki hedelmäliha hajoaa luonnollisiksi entsyymeiksi 36 tunnin liotuksessa.
Liotus on tarkkaan kontrolloitu, koska tarkoitus on vain liottaa hedelmäliha pois, eikä altistaa papua ulkoisille mauille. Pergamenttipavut kuivataan ja asetellaan patiolle kuivumaan aurinkoon.
Kuten kuivamenetelmässä, papuja käännellään säännöllisesti viikon välein.
Tavoitteena 11-12% kosteus, joka on kuivatuksen loppuvaiheessa kriittinen, koska papu voi menettää laatuaan ja altistua taudeille ja sienille loppukuorinnassa.
Pergamenttipavut varastoidaan odottamaan vientiä ja kun sen aika koittaa, viedään pavut vielä kuorittaviksi myllyyn, jossa poistetaan pergamenttikerros. Tämän jälkeen pestyt pavut käyvät läpi vielä vastaavan menettelyn kuin kuivamenetelmässä.

3.3. Variaatioita menetelmistä

Pulped Natural
Laajalti käytetty termi käsittelylle, jossa ainoastaan kuori irrotetaan marjasta ja jätetään kaikki hedelmäliha ja malto päälle kuivumaan kuivauksen ajaksi.Brasiliassa ensimmäisenä käytetty termi, kutsutaan monesti Honey(hunaja) menetelmäksi.

Red Honey
Vastaava menetelmä kuin edellä, mutta paksu kerros hedelmälihaa värjäytyy kuivuessaan punaiseksi, josta nimitys Red Honey.

Yellow Honey
Käytetään Keski-Amerikassa, kuvaa samaa prosessia kuin Semi-Washed, jossa vähän hedelmälihaa saa jäädä kuivauksen ajaksi ja se kehittyy kullanketaiseksi, tummemaksi kuin Red Honey, mutta kevyemmäksi kuin täysin pesty tai pergamentti.

Black Honey
Tiettävästi ainakin Costa Ricassa muutama pientuotaja käyttää tätä menetelmää, jossa on sama prosessi kuin Red Honeyssa, mutta malto kuivuu nopeammin, jättäen värin vielä tummemmaksi.

4. Arviointi ja luokitus

Papu arvioidaan koon, värin ja muodon perusteella. Montako viallista papua on tietyssä määrässä prosessoitua kahvia. Aromi, body ja paahtoprofiili testataan tastingin avulla ja niille on olemassa omat pisteluokituksensa. Parhaat pisteet saaneita kahveja myös huutokaupataan (mm. Cup of exellence )

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 23.4.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Porin Paahtimo/Cafe Solo Oy
Pohjoisranta 11
28100 Pori

0500866011
porinpaahtimo@cafesolo.fi
www.porinpaahtimo.fi
1740503-9

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7)
yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana
tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.
Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 0207 181830
www.paytrail.com
Verkkopankit
Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj (2122839-7)
yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan
kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Porin Paahtimo/Cafe Solo Oy
Pohjoisranta 11
28100 Pori

0500866011
porinpaahtimo@cafesolo.fi
www.porinpaahtimo.fi
1740503-9

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Maanantaina klo 12 mennessä tehdyt tilaukset toimitamme saman viikon aikana. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.